A fogadalmár halála - Így tartsd be az önmagadnak tett ígéretet

A fogadalmár halála - Így tartsd be az önmagadnak tett ígéretet
Forrás: Getty Images

Mindannyi indítottunk már fogadalmat. És a vége szinte mindig ugyanaz volt.

A fogadalmár – mindannyian ismerjük. Mindannyian voltunk már Ő. Mindannyi indítottunk már fogadalmat. És a vége szinte mindig ugyanaz volt. A fogadalmár definícióm szerint az, aki vár egy adott időpontra, amikor elkezdhet valamit. Addig az időpontig tervez, számol, pontosít, kitalálja, hogy hogyan lehet majd mindent tökéletesen csinálni – egészen addig, amíg el nem jön a dátum. A dátum kezdetével indulnak a fogadalmak is – egyszerre több, lehetőleg minden egyben és most akar megváltoztatni (innen a név: fogadalmár). Aztán néhány nap után közbejön valami és valamelyik fogadalmat (akár egyszerre többet) megszegi.

Mit csinál ilyenkor? Gyorsan korrigál és folytatja ott ahol abbahagyta? Dehogy! Ahogy az öreg székely tette, mikor a jégeső verte a szőlőt: „Verjük együtt Istenem!” és fogott egy lapátot… Ha a diéta/leszokás/edzés/koránkelés nem hétfőn, nem elsején, nem reggel, nem tökéletesen indul, akkor megette az egészet a fene – újabb tökéletes időpontig kell várni és addig lehet tovább enni/dohányozni/TV előtt ülni.

Mi ezzel a baj?

Az, hogy az új év alig kevesebb, mint 1 évre van. Hogy a hó eleje kb. 30 napra. Hogy a következő hétfő 6 napra.

És ezek az időpontok nem egy új kezdetet, csak a fenti ciklus egy újabb ismétlését fogják hozni.

Mivel én is és valószínűleg Te is voltál már fogadalmár, így mostantól hozzád írok inkább.

Ismerős a fenti kerék? Ismerős az érzés, amikor a „huh, hát most erre a 2 napra már igazán nincs értelme, mert utána úgyis hétvége, akkor úgyis buli, szóval inkább majd hétfőn újra megpróbálom…” Ismerős? Nekem az. És itt szeretném leszögezni, hogy nincs semmi baj az új évi fogadalmakkal – amíg betartják őket. Megértem, hogy az év vége mindenkit mérlegelésre és a saját életének az elemzésére késztet és ez jó dolog. Az öntudatosság jó dolog. Ha viszont úgy döntünk, hogy cselekszünk, akkor azt csináljuk rendesen. Ne kerüljünk bele a fenti kerékbe. Vagy ha már belekerültél…

Ki akarsz törni ebből a kerékből? Elmondom, hogy merre vezet kifele az út (bár szerintem már sejted). Tegyük fel, hogy hétfő reggel elkezded a diétát, amit kedd délután megszegsz, mert nem volt nálad étel, éhes voltál, ideges és beugrottál az egyik pékségbe. A ciklus tehát kezdetét vette. Mi a kiút? Nagyon egyszerű – figyelem, egyszerű, nem könnyű! Megetted a péksüteményt, és ennyi volt. A következő étkezésed újra diétás és folytatsz mindent úgy tovább, mintha mi se történt volna. Illetve nem teljesen, mert ezentúl odafigyelsz, hogy mindig legyen nálad valami egészséges snack, amivel kibírod a következő étkezésig.

Persze, nem lesz az a tökéletesség érzés a dologban, hogy „elkezdtem és végigcsináltam”. Sőt, azzal, hogy azonnal visszatérsz a diétára, egy nagy adag fájdalmat is a nyakadba veszel. Én azt tapasztaltam, hogy a félrecsúszást követő zabálás valahogy enyhíti/eltünteti a fájdalmat – az ember szépen megmagyarázza, hogy „igen, most nem lenne tökéletes, de majd jövő héttől igen”, és már nem is fáj annyira. Ezzel szemben, amikor a péksütemény után este leülsz a salátád elé, akkor ott egy hatalmas kontraszt lesz – nem tudod elhessegetni a fejedből a tényt, hogy félre ettél, elszúrtad és nem azért, mert „nem volt tökéletes a helyzet”, egyszerűen csak mert így döntöttél. Ha ezt a fájdalmat érzed, azt javaslom, éld meg amennyire csak tudod – ne akard elfelejteni, emlékezz rá nagyon erősen. Amikor ugyanis legközelebb félre akarsz enni, nem árt, ha majd ez az eszedbe jut. Ha kellően fájdalmas volt az élmény, hidd el, inkább éhezel, mint, hogy félre egyél újra.

Na, de nézzük, hogy mi az, amit el lehet szúrni, amikor szeretnél valamin változtatni és nézzük, hogy hogyan lehetne helyesen csinálni:

  1. Felejtsd el a tökéleteset.

    Soha, semmi nem lesz tökéletes. Amikor a tökéletesség a cél, az egy dolgot jelent: félsz. Félsz megpróbálni, félsz a kritikától, félsz attól, hogy amit csinálsz nem elég jó.

    Megoldás: egyszerűen csak csináld. Annál, ahogy most étkezel biztos, hogy jobb lesz az, amit elterveztél. Csak csináld, és közben majd igazítasz és finomhangolsz a dolgokon.

  2. Csináld (igen, ismételten).

    Ismerjük a közhelyet, hogy az út a lényeg, nem a cél? Nos, ez igaz. Bár tény, hogy elérni a célt remek érzés, különösen, ha a testünkről van szó, mégis érdemes megtanulni azt, hogy milyen érzés, amikor úton vagyunk a cél felé. Éhes vagy? Fáradt? Nincs kedved megenni, ami ki van készítve? Ha mindezek ellenére mégis lemész edzeni, mégis megeszed azt az ételt, mégis eltolod magadtól azt a csokit – na, akkor érezni fogod azt, hogy milyen úton lenni a célod felé. Hidd el nekem, remek érzés lesz. Amint megtanulsz az önkontrollhoz pozitív érzéseket is kötni a teljesen egyértelmű fájdalom mellett, hirtelen megsokszorozod az akaraterődet.

  3. Egyszerre csak egyet/keveset.

    Tipikus fogadalmár hiba – egyszerre akar az étrendjén változtatni, lejárni heti 5-ször edzeni, leszokni a cigiről, leszokni a piáról, többet olvasni, lehetőleg korán kelni és felvenni valami új hobbit. Nyilván, ritka, hogy csak egy dolgot tudunk változtatni – ha pl. elkezdünk edzeni, azt valahova be kell iktatni és ez lehet, hogy korábbi kelést, vagy későbbi fekvést és kevesebb alvás eredményez. Ergo, egyből két dolog változik. Mindenesetre fókuszáljunk néhány konkrét célra és fektessünk ezekbe minél több energiát.

Tettél egy új évi fogadalmat? Remek. Tarts ki mellette. Megszegted tegnap? Nem érdekel, ma reggel folytasd úgy, mintha mi se történt volna. Így lehet elérni eredményeket.

Tovább olvasok
Az elmúlt 10 év legjobb híresség-bajsza

Neked melyik tetszik a legjobban?

Ezért görcsöl a lábujjad

Nem azon múlik, hogy mennyi vizet iszol.

Ezt NE mondd, vagy csináld szex közben!

Ezek a dolgok biztosan tönkreteszik az aznap esti szenvedélyt.

Ezek a legrosszabb online randis példák!

Applikáción keresztül randizni nem egy leányálom.

Pontosan ennyi vizet kell meginnod egy nap!

Muszáj megfelelően hidratálnod, különösen, ha meleg van.

4 szexpóz olyan pároknak, ahol nagy a magasságkülönbség

Természetesen a kutyapóz itt is nyerő.

Így dobd fel a kutyapózt!

A kedvenc pózod ezután még forróbb lesz!

Ők megmondták a tutit! Így lesz kockahasad!

Oda kell, hogy figyelj az egészséges étrendre és az edzésprogramra is.

Hogyan fogyj le diéta nélkül?

Ne éheztesd tovább magad, inkább csináld ezt!

Parfümök, amiket tuti nem felejtesz el

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a megfelelő parfüm kiválasztása milyen fontos a nők és a férfiak számára egyaránt.

Öt póz, amivel garantáltan feldobhatod a szexuális életed!

Ha úgy érzed, hogy a hálószobai rutin túl egysíkúvá vált, akkor ezekkel a pózokkal tudod megfűszerezni. Másnap reggel meg fogod köszönni nekünk. Öt szexpóz, amit minden párnak ki kellene próbálnia.

Ezek a legidegesítőbb dolgok abban, ha férfi vagy

Emberek ezrei mérlegelték a legnehezebb "férfipillanatokat".

A fogyás 5 egyszerű módja

Apróbb változtatások az életedben, mégis sokat érnek!

Olvasd el ezeket is

Most féláron fizethetsz elő!

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem