Mi a rostok szerepe a táplálkozásban? Szakértőnk elmondja!

rost,rostok
Forrás: unsplash/foodism

Gyakorlatilag mindenki tudja vagy hallotta már, hogy a rostok egészségesek. Rengetegszer hallom az embereket, amit vásárlás közben, vagy egy adott ételről beszélgetve kiemelik „és sok benne a rost”. A különféle gyártók is előszeretettel emelik ki a termékeik rosttartalmát – legyen szó kekszekről, gabonapelyhekről, vagy akár különféle csokoládészeletekről.

Kivételesen nem egy teljesen indokolatlan hype-ról van szó – a tudomány egyértelműen igazolja, hogy a rendszeres rostfogyasztás milyen egészségügyi előnyöket hordoz magában. Ebben a cikkben egy rövid áttekintést szeretnék nyújtani a rostok fajtáiról, az egészségügyi hatásaikról és a legjobb rostforrásokról.

A rostok típusai:

Alapvetően az ételeinkben található rostokat 2 nagy csoportba lehet osztani: vízoldható és oldhatatlan. Az oldhatatlan rostok közé tartozik például a teljes kiőrlésű búzában vagy például a korpában megtalálható cellulóz, vagy a lenmagban megtalálható lignin. A vízoldható rostok közé tartozik például a béta-glükán, az útifűmaghéjban található rostok, és még számos egyéb - elsősorban gyümölcsökben és magvakban - előforduló rost. Vízoldható rost még a mostanában igen sokat emlegetett rezisztens keményítő is.

A rostok előnyei:

A rostok képesek lassítani a bél mozgását és a gyomor ürülését. Ezáltal csökkentik az egyes étkezések glikémiás indexét. A lassabb gyomorürülés és felszívódás eredményeként tovább tart a telítettségérzés, így a rostok segítenek az éhség kontrollálásában. Összességében azt lehet mondani, hogy a magasabb rosttartalmú étrendek magasabb telítettségérzéshez vezetnek, aminek eredményeként alacsonyabb lesz a kalóriabevitel. Az étrendek magasabb rosttartalma általában alacsonyabb BMI-vel korrelál – tehát a rostok segítik a fogyást.

A bevitt rostok emellett képesek bizonyos anyagokat megkötni – pl. az epén keresztül kiválasztott, a májunk által lebontott anyagokat (direkt nem írtam ki, hogy méreganyagokat, ez ugyanis egy nem tudományos kifejezés – „méreganyagok” nem léteznek). A rostok segíthetik például a koleszterin távozását a széklettel, valamint egyes szteroid hormonjainkat és azok bomlástermékeit is meg tudják kötni.

A rostok talán egyik legfontosabb szerepe a bélflóránk táplálásában van. A belünkben egy hatalmas baktérium flóra található – konkrétan több baktérium van a belünkben, mint ahány sejtből az emberi test felépül. Ezeknek a baktériumoknak az elsődleges tápláléka az a maradék, ami a vékonybélben történő felszívódás után még a belünkben marad. A baktériumok megfelelő táplálása a bélegészségét támogatja – a megfelelő rostbevitelt csökkent daganatkockázattal hozták már kapcsolatba.

Olvasd el ezt is!

Mennyi rostot együnk? Lehet-e túl sok rostot enni?

Az orvosi ajánlás napi 30-40 g körül van. Ezt az értéket szerintem nem érdemes túllépni. Amikor a baktériumok elfogyasztják a megérkező rostok egy részét, akkor valamennyi gázt termelnek (metán, széndioxid, stb.). A túl sok rost fogyasztása puffadáshoz és gasztrointesztinális panaszokhoz vezethet. Emellett érdemes figyelni magunkat – ha egy adott élelmiszertől puffadunk, függetlenül attól, hogy mennyit ettünk belőle, akkor lehet, hogy az nem a legjobb választás az étrendünkhöz.

A legjobb rostforrások:

Mindenki tudja, hogy a teljes kiőrlésű gabonák rostban gazdagok. Én jobb szeretem azonban az edzettjeimnek az olajos magvakat, sok zöldséget és gyümölcsöt ajánlani – a gabonák esetén gyakran tapasztalnak a kliensek puffadást, stb.

Mielőtt nagyon beszűkülnénk a napi rostfogyasztásunk számolgatására, egyszerűen csak együnk minden étkezés mellé egy nagy adag rostos zöldséget (pl. brokkoli, karfiol, kelbimbó, zöldbab, stb.) és együnk napi 1-3 adag gyümölcsöt.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance

Tovább olvasok
Az elmúlt 10 év legjobb híresség-bajsza

Neked melyik tetszik a legjobban?

Ezért görcsöl a lábujjad

Nem azon múlik, hogy mennyi vizet iszol.

Ezt NE mondd, vagy csináld szex közben!

Ezek a dolgok biztosan tönkreteszik az aznap esti szenvedélyt.

Ezek a legrosszabb online randis példák!

Applikáción keresztül randizni nem egy leányálom.

Pontosan ennyi vizet kell meginnod egy nap!

Muszáj megfelelően hidratálnod, különösen, ha meleg van.

4 szexpóz olyan pároknak, ahol nagy a magasságkülönbség

Természetesen a kutyapóz itt is nyerő.

Így dobd fel a kutyapózt!

A kedvenc pózod ezután még forróbb lesz!

Ők megmondták a tutit! Így lesz kockahasad!

Oda kell, hogy figyelj az egészséges étrendre és az edzésprogramra is.

Hogyan fogyj le diéta nélkül?

Ne éheztesd tovább magad, inkább csináld ezt!

Parfümök, amiket tuti nem felejtesz el

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a megfelelő parfüm kiválasztása milyen fontos a nők és a férfiak számára egyaránt.

Öt póz, amivel garantáltan feldobhatod a szexuális életed!

Ha úgy érzed, hogy a hálószobai rutin túl egysíkúvá vált, akkor ezekkel a pózokkal tudod megfűszerezni. Másnap reggel meg fogod köszönni nekünk. Öt szexpóz, amit minden párnak ki kellene próbálnia.

Ezek a legidegesítőbb dolgok abban, ha férfi vagy

Emberek ezrei mérlegelték a legnehezebb "férfipillanatokat".

A fogyás 5 egyszerű módja

Apróbb változtatások az életedben, mégis sokat érnek!

Olvasd el ezeket is

Most féláron fizethetsz elő!

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem