Szótár kezdőknek: Fontos kifejezések, amiket illik ismerni a teremben

konditerem,edzés,ismétlés
Forrás: getty images

A konditeremnek és az edzésnek is megvan a maga kis sajátos nyelvezete, ahogy minden egyes területnek a világban – ha úgy tetszik, van egy szakzsargon. Ez nem túl bonyolult, és ha eltöltünk pár hetet egy teremben, akkor a nagy része ránk ragad, mindenféle erőlködés nélkül. Érdemes viszont előre áttanulmányozni mindent – így pontosan fogjuk érteni, hogy mi akar tőlünk az edző, ha mondjuk nem személyesen, hanem online foglalkozik velünk, és így tovább.

Példánkhoz nézzünk egy gyakorlatot – legyen mondjuk a guggolás.

Ha egyszer megcsináljuk a teljes mozdulatsort, mely térdünk és a csípőnk hajlításával kezdődik, majd egy alsó ponton megáll, és a térd és csípő egy időben történő nyújtásával végződik, akkor végrehajtottunk egy ismétlést.

Az ismétlésnek lehet egy tempója – ez megadja, hogy milyen lassan engedjük le magunkat, mennyit állunk meg az alsó holtponton, milyen sebességgel állunk fel és mennyi időt „pihenünk” a felső ponton.

Ezeknek a szakaszoknak külön nevük is van – a leengedés az ún. negatív szakasz (amit excentrikus izom-összehúzódás jellemez – olyan „összehúzódás”, melynek során az izom hossza a feszülés ellenére megnő). Negatív szakasz, amikor guggolásnál lefele megyünk, amikor a rudat fekvenyomásnál a mellkasunkra engedjük, vagy amikor húzódzkodásnál leengedjük magunkat a felhúzott állapotból. A pozitív szakasz az, amikor effektíve az emelés történik (felállunk a súllyal guggolásnál, kinyomjuk a rudat fekve nyomásnál, felhúzzuk magunkat húzódzkodásnál, stb.) – ezt koncentrikus izommunka kíséri (olyan izom-összehúzódás, melynek során az izom rövidül). Ha a guggolás alsó pontján, a fekve nyomás alsó pontján, vagy például a húzódzkodás felső pontján megállunk és megtartjuk a súlyt, akkor ún. izometrikus izommunkát végzünk – ez az izom olyan feszülése, mely során az izom hossza nem változik.

A fentiek alapján szokás 1 ismétlés tempóját egy négyjegyű számmal jelölni. Ha a tempó pl. 41X1, akkor az a következőt jelenti: 4 másodperc a negatív szakasz, szóval ennyi idő alatt engedjük le, 1 az izometrikus összehúzódás az alsó ponton (amikor megtartjuk a súlyt 1 másodpercre), X a koncentrikus izommunka, vagyis a kinyomás (az X a robbanékony kivitelezést jelenti, de ide is kerülhet szám), és az utolsó számjegy a felső ponton való megállást jelöli. Az ilyen jellegű tempó előírások használata eleinte teljesen indokolatlan – kezdőknél és középhaladóknál a „kontrollált leengedés és tempós kinyomás” útmutatás bőven elég.

Egymás után több guggolást elvégezve kapunk 1 sorozatot. Ha 8 ismétlést csináltunk, és hazamentünk, akkor 1 sorozatot végeztünk, abban 8 ismétlést. (Ha csak 1 ismétlést végzünk, az is 1 sorozatnak számít). A sorozatokat egymástól pihenők választják el. A pihenők hossza az egészen rövidtől (10 másodperc), az egészen hosszúig (5-8 perc) bármekkora lehet.

Ha tehát azt látjuk leírva, hogy „Guggolás 4*8 1,5 perc pihenő”, az azt jelenti, hogy guggolni kell – és a leírtakat „kiolvasva” 4-szer 8-at. Vagyis 4 alkalommal 8 ismétlést, tehát 4 sorozat és 8 ismétlés és a sorozatok között 1,5 perc pihenő lesz.

Előfordulhat, hogy 2 (vagy 3, vagy több) gyakorlatot egymás után kapcsolunk – elvégzünk egyikből egy sorozatot, majd egy másik gyakorlatból is elvégzünk egy sorozatot – ezt hívjuk szuperszettnek (ha 3 van összekapcsolva, akkor triszett, ha több, akkor ún. óriás sorozat).

Ilyen esetekben 2 különböző pihenőt szoktak megadni – mennyit pihensz a szuper szettet alkotó 2 sorozat között – és mennyit pihensz a két „kör” között. Konkrét példával élve: Guggolás 4*8 szuper szettben Fekvő combhajlító 4*8, 30 sec szetten belül, 2 perc körök között” – ilyenkor lenyomsz egy sorozat guggolást, utána 30 másodperc pihenő, jön 1 sorozat fekvő combhajlító, majd 2 perc pihenő és ezt ismétled még 3-szor.

Ugye, hogy nem is olyan nehéz?


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Tovább olvasok
4 brutális előtte-utána fotó

Ezek a képek elképesztőek!

Az elmúlt 10 év legjobb híresség-bajsza

Neked melyik tetszik a legjobban?

Ezért görcsöl a lábujjad

Nem azon múlik, hogy mennyi vizet iszol.

Ezt NE mondd, vagy csináld szex közben!

Ezek a dolgok biztosan tönkreteszik az aznap esti szenvedélyt.

Ezek a legrosszabb online randis példák!

Applikáción keresztül randizni nem egy leányálom.

Pontosan ennyi vizet kell meginnod egy nap!

Muszáj megfelelően hidratálnod, különösen, ha meleg van.

4 szexpóz olyan pároknak, ahol nagy a magasságkülönbség

Természetesen a kutyapóz itt is nyerő.

Így dobd fel a kutyapózt!

A kedvenc pózod ezután még forróbb lesz!

Ők megmondták a tutit! Így lesz kockahasad!

Oda kell, hogy figyelj az egészséges étrendre és az edzésprogramra is.

Hogyan fogyj le diéta nélkül?

Ne éheztesd tovább magad, inkább csináld ezt!

Parfümök, amiket tuti nem felejtesz el

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a megfelelő parfüm kiválasztása milyen fontos a nők és a férfiak számára egyaránt.

Öt póz, amivel garantáltan feldobhatod a szexuális életed!

Ha úgy érzed, hogy a hálószobai rutin túl egysíkúvá vált, akkor ezekkel a pózokkal tudod megfűszerezni. Másnap reggel meg fogod köszönni nekünk. Öt szexpóz, amit minden párnak ki kellene próbálnia.

Ezek a legidegesítőbb dolgok abban, ha férfi vagy

Emberek ezrei mérlegelték a legnehezebb "férfipillanatokat".

A fogyás 5 egyszerű módja

Apróbb változtatások az életedben, mégis sokat érnek!

Olvasd el ezeket is

Most féláron fizethetsz elő!

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem