Miért ehetsz mindent karácsonykor? Szakértőnk elmondja!

Miért ehetsz mindent karácsonykor? Szakértőnk elmondja!

Igaz, még november van, de már elindultak a karácsonyi vásárok, mindenhol feldíszített karácsonyfák láthatók, megy a Black Friday őrület...

Ezzel egy időben mindenki elkezdett már arról beszélni, hogy:

  1. Karácsonykor hány kilót fog felszedni?
  2. Vajon mikor fogja azt leadni?
  3. Egyébként is: januártól kemény diéta van, mert az új évi fogadalom az, hogy le akarunk fogyni.

A klienseim is kérdezgetik, hogy mit lehet, és mit nem lehet karácsonykor, vagy épp azt mondogatják, hogy ők majd hogyan oldják meg minimális csalással azt a karácsonyi 3 napot. Utóbbiak eltökéltségét és odaadását nagyra becsülöm – de az egészet fölösleges energiapazarlásnak érzem. Azt is elmondom, hogy miért.

Nézzünk először egy évet: 365 nap. Számoljunk napi 4 étkezéssel (kb. szerintem reális) – ez összesen 1460 menü.

Rendben, tegyük fel, hogy egy évben rendesen tartjuk az étrendünket – ez alatt azt értem, hogy heti 7 napból 6-on rendesen eszünk és van egy nap, amikor 1-2 étkezés az „csalás”. Ebben az esetben évente 104 étkezés lesz csalás. Ehhez vegyük még hozzá a húsvétot (mondjuk 3 nap), a karácsonyt (szintén 3 nap) – ez további 24 étkezés.

Ha tehát minden héten 2 csaló étkezés van, plusz a 2 „egyél ameddig bírsz” ünnepen is rendesen eszünk, akkor az esetek 8 %-ban tértünk el az étrendünktől. Vegyünk hozzá még 1 hét nyaralást és akkor elértük a 10 %-ot. Most, ha igazán hárdkórok vagyunk, azt mondjuk: ha szeretnéd elérni a kitűzött céljaidat, ahhoz 100 % elkötelezettség az edzéshez és 100 % elkötelezettség az étrendhez kell. Ez remekül hangzik, de sajnos (dehogy sajnos, hál’ égnek!) nem igaz.

A fogyás és az izomépítés egyszerű matek – ha 10 napból 8 napig szigorú diéta van, 2 napig meg eszel, ami jól esik, akkor fogyni fogsz. (Felmerülhet a kérdés, hogy ha ilyen verziók is vannak, miért nem ezeket használják. A válasz egyszerű: az étrendek esetén a „matek” csak az egyenlet egyik fele. A másik annak betartása – ill. az, hogy mennyire könnyű betartani. A fenti példában a két nap túlevés után nehezebb lesz visszatérni az étrendhez, megnőnek a sóvárgások, stb. – ezért az ilyen étrendeket próbáljuk kerülni.)

Természetesen versenyfelkészülés nincs félrekajálással – de az átlagember csak jól akar kinézni. Ha az étrendedet 80-90 %-ban tartod, meg lesz az eredménye. Máshogy mondom: ha az eredményeket nézzük, az, aki 1 évig 80-90 %-ban tartja az étrendjét, sokkal messzebbre jut, mint aki 3 hónapig vasszigorral, utána pedig elengedi magát.

Tehát, számok alapján egyértelmű, hogy heti 1-2 félrekajálás ill. az ünnepek teljes kiélvezése bőven bele kell, hogy férjen egy átlagember életébe.

Amúgy is, mit gondolunk, mennyit lehet hízni 3 nap alatt? Én kb. 82-85 kg vagyok, ha rendesen nekiesem az asztalnak, és alkoholt is fogyasztok, olyan 3-5 kg csak feljön ennyi idő alatt. De! Mennyi abból a zsír? Biztos nem 3-5 kg. Valószínűleg még csak fél kg sincs. (Érdekes, azt sose szokták megemlíteni, hogy azért az erősen hiperkalóriás, hiperinzulinos és hiperaminosavas környezetben valószínűleg egy adag izom is jön a zsír mellé…:))

A habzsolás befejeztével aztán 2-3 napig annyit járok WC-re, mint egy cukorbeteg – és 4-5 nap múlva a kiindulási súlyomat 1 kilón belülre megközelítem. Ha 7 nap alatt nem áll vissza a kiindulási állapot, akkor valami baj van.

Mi a probléma akkor?

Valahol mindenki érzi, hogy ha az évi 52 hétből összesen 2 olyan van, amikor nem tartjuk az étrendet, míg a maradék 50 alatt figyelünk az étkezésünkre, akkor azért egyre jobban kéne kinéznünk, nem? De igen. Akkor miért izgul mindenki a karácsonyon?

Hát mert… dobpergést kérek…

NEM TARJÁK AZ ÉTRENDET A MARADÉK 50 HÉTBEN.

Tudom, ez mély volt. A helyzet az, hogy tényleg ennyi a megoldás: az emberek nem érzik, hogy megérdemlik a karácsonyi menüt. Miért? Mert nem dolgoztak meg érte. Ennyi.

Rendben, most visszanézünk az elmúlt 1 évre és mit látunk? Mi sem dolgoztunk meg érte. Fenébe! Akkor ez a karácsony is kuka? Nos, nem. Még van lehetőség.

A cél a következő: a hátralevő 3 hétben 3 szabályt kell követni:

  1. Nem eszünk szénhidrátot. Nincs rizs, krumpli, tészta, kenyér, péksüti, sütőtök, semmi. Rostos, zöld zöldségekből korlátlan fogyasztás lehetséges. 30-50 g olajos magot is megehetünk, illetve napi 1 gyümölcs.
  2. Minden nap bevisszük a megfelelő fehérjemennyiséget. Ez kb. 1,5-2 g testsúly kilogrammonként. Aki 80 kg az 160 g-t kell, hogy egyen. (Igen, elvileg olyanoknak, akik nem sportolnak, nem kell ennyi – de rengeteg kutatás mutatja azt, hogy a fokozott fehérjebevitelnek számos pozitív hatása van a fogyásra, akár sportolunk, akár nem.)
  3. Nem félünk a zsíroktól. Nyugodtan választunk zsírosabb húsokat, tejtermékeket. A salátára és zöldségekre teszünk olíva olajat. Együnk avokádót.

Összefoglalva: a karácsony nem a diétáról szól, hanem a pihenésről, a családról és a szeretetről (vagy az a majális?). Nincs szomorúbb, mint egy karácsonyi asztalnál ülő, műanyag dobozból evő ember (kivéve, ha a dobozban az elvitelre már becsomagolt zserbó van). Én minden kliensemet azzal küldöm el, hogy egyen-igyon és érezze jól magát. Majd januárban újra nekiesünk a feladatoknak.

Ha szeretnéd a karácsonyt bűntudat nélkül élvezni, akkor a hátralevő 3 hétben tartsd be a fenti 3 egyszerű szabályt.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/unsupportedbrowser?_rdr

Tovább olvasok
Négy dolog, amivel megakadályozhatod a kopaszodást!

Használd ezeket a módszereket, amelyeket bőrgyógyászok hagytak jóvá!

Négy tipp, hogy hol szerezz barátokat a munkán/iskolán kívül

Nem olyan egyszerű elhívni egy sörre a szimpatikus srácot.

Ezek az igazi férfi tulajdonságai!

Lehet, hogy meglepődsz, de a nők ezt szeretik egy férfiben.

Öt egészséges, magas proteintartalmú smoothie

Pluszpont: Rengeteg íz, zéró cukor.

Hogy ne legyél rossz vendég egy sztriptízbárban?

Pár dolog, amit csinálhatsz (és amit nem) egy sztripklubban.

Ez a srác így dobott le 45 kilót!

"Tudtam, hogy bármi áron meg kell csinálnom. Kétszer olyan keményen toltam, amikor elkezdtem látni az eredményeket."

Ezeket a vizsgálatokat bármilyen életkorban érdemes elvégezned

Öt dolog, amit fontos, hogy rendszeresen ellenőrizz.

A sétálás tényleg segít ledobni a kilókat?

Segíthet, ha tudod, hogyan csináld.

Hogyan segíts a barátodnak megküzdeni a depresszióval?

Mi a teendő, ha ismersz valakit, aki mentális betegséggel küzd?

Fejlődj Te is úgy, mint a bajnokok!

Eddz rendszeresen, táplálkozz helyesen és a pihenést se hagyd ki!

Olvasd el ezeket is

Most féláron fizethetsz elő!

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem